Ανεξάρτητη Ριζοσπαστική Κίνηση Καθηγητών Μαγνησίας - Για το άνοιγμα σχολείων 2020-21

Σχολικό έτος 2020 - 2021: ασκήσεις κολύμβησης σε θολά κι επικίνδυνα νερά

Η εφετινή χρονιά ξεκινά με την εκπαιδευτική κοινότητα πιο ανάστατη και ανασφαλή από ποτέ, όχι μόνο ένεκα της παρουσίας και της προέλασης του κορωνοϊού, αλλά και της πρωτοφανούς στα μεταπολιτευτικά χρόνια επίθεσης της κυβέρνησης εναντίον της δημόσιας παιδείας. Οι κυβερνητικές ενέργειες που δικαιολογούν τον παραπάνω ισχυρισμό είναι συγκεκριμένες και απαραίτητο στην παρούσα χρονική στιγμή να επισημανθούν:

  • Κατάργηση των διετών ΚΕΕ και των πράσινων σχολών (ελεύθερης πρόσβασης), τον Ιούλιο του 2019.
  • Διακηρύξεις περί καθορισμού ελάχιστης βάσης εισαγωγής (ακόμη και πάνω από το 10) και περί μείωσης του αριθμού των εισακτέων.
  • Εξίσωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων των ιδιωτικών κολλεγίων με αυτά των αποφοίτων των δημόσιων πανεπιστημίων.
  • Με το ξέσπασμα της πανδημίας, επίδειξη περισσής ανεπάρκειαςτου «επιτελικού» κράτους, τουλάχιστον όσον αφορά την έγκαιρη θωράκιση της σχολικής κοινότητας, την ενίσχυση του Πανελληνίου Σχολικού Δικτύου, την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση αλλά και τη διασφάλιση του τεχνολογικού εξοπλισμού τους.
  • Με το άνοιγμα των σχολείων τον Μάιο, η εκπαίδευση απέκτησε προαιρετικό χαρακτήρα, με την πρωτοφανή απόφαση του υπουργείου οι μαθητές να έχουν τη δυνατότητα να εξαιρεθούν από τα μαθήματα με την υπογραφή μίας απλής υπεύθυνης δήλωσης.
  • Ταυτόχρονα, επιβολή εκ μέρους του υπουργείου της ζωντανής μετάδοσης του μαθήματος, και αδιαφορία για άλλη μια φορά για τις επιπτώσεις (τις οποίες επεσήμανε και η ευρωπαϊκή ομοσπονδία εκπαιδευτικών ETUCE), με την πολιτική ηγεσία του να ψεύδεται επανειλημμένως για τα ζητήματα προστασίας προσωπικών δεδομένων.

Και ήρθε ο Σεπτέμβριος, στις αρχές του οποίου πληροφορηθήκαμε και συνειδητοποιήσαμε πως:

  • Σύμφωνα με τονν. 4692/2020 (που ψηφίστηκε εν μέσω πανδημίας και με τη βουλή να μη λειτουργεί στην ολομέλεια) ο αριθμός των παιδιών στα τμήματα της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης αυξάνεται από τα 22 στα 25, επανέρχεται η τράπεζα θεμάτων και η αξιολόγηση της σχολικής μονάδες, ενώ αφανίζονται εν μια νυκτί κατηγορίες διδακτικών αντικειμένων (καθώς η Κοινωνιολογία θα κάνει τα παιδιά αριστερά!) και, επιπλέον, επανέρχεται η αναχρονιστική αναγραφή της διαγωγής στα απολυτήρια.
  • Ο ν. 4713/2020 για την ιδιωτική εκπαίδευση καθιστά ακόμη πιο επισφαλείς τις εργασιακές σχέσεις, έχοντας ήδη οδηγήσει σε δεκάδες αναιτιολόγητες απολύσεις και θέτει εν αμφιβόλω την εγκυρότητα των τίτλων σπουδών που χορηγούνται από τα ιδιωτικά σχολεία, εις βάρος των μαθητών των δημόσιων.
  • Το υπουργείο προχωρά σε προσλήψεις αναπληρωτών με τους προσωρινούς πίνακες, εκδίδει παράνομη εγκύκλιο που καταργεί άδειες ανατροφής νεοδιόριστων με παιδιά 2-4 ετώνκαι σχεδιάζει «διαγωνισμούς» για αναπληρωτές 3 (!!!) μηνών.
  • Δεν τίθεται θέμα μείωσης του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα, καθώςο μέσος όρος τους πανελληνίως, σύμφωνα με τη στατιστική του παραλόγου της Υπουργού, ανέρχεται στους 17 (!).
  • Ο αγιασμός είχε σχεδιαστεί αρχικά να γίνει στις 7/9, χωρίς προσωπικό καθαριότητας και μάσκες, και τελικά έγινε μέσα σε ένα αλαλούμ αλληλοαναιρούμενων υπουργικών δηλώσεων και εγκυκλίων στο διάστημα μίας και μόνης μέρας….
  • Η ευγενής (από ιδιώτες) χορηγία …παγουρίνο αποτελεί «ασπίδα» προστασίας έναντι του ιού.

Όλα αυτά και άλλα τόσα, όπως η ποινικοποίηση των διαδηλώσεων και ο αιφνιδιαστικός ορισμός των νέων διευθυντών εκπαίδευσης χωρίς μοριοδότηση, μέσα σε μία μέρα, με βασικό κριτήριο την κομματική ταυτότητα και χωρίς καμία συμμετοχή των αιρετών, δηλώνουν σαφώς την ύπαρξη ενός συγκεκριμένου σχεδίου υποβάθμισης της δημόσιας εκπαίδευσης, το οποίο στο άμεσο μέλλον θα υλοποιηθεί με την επαναφορά της εξωτερικής αξιολόγησης σχολικής μονάδας και της τιμωρητικής ατομικής αξιολόγησης για τους εκπαιδευτικούς, καθώς και με τον επικείμενο νόμο για την επαγγελματική εκπαίδευση, δείγμα του οποίου αποτέλεσε η απόπειρα εκ μέρους του υπουργείου να τεθεί όριο ηλικίας στην εγγραφή στα ΕΠΑΛ.

Σε αυτά τα θολά και επικίνδυνα νερά καλούμαστε να κολυμπήσουμε φέτος. Εν τω μεταξύ, επειδή τα περί «ατομικής ευθύνης» αποτελούν προσπάθεια απόσεισης των κρίσιμων ευθυνών από τους ώμους των αρμοδίων και ενοχοποίησης του λαού, σημειώνεται πως η κυβέρνηση, αν πράγματι επιθυμεί να εξυγιάνει την παιδεία, οφείλει να ξεκινήσει με τα παρακάτω:

  • Διορισμούς εκπαιδευτικών για την κάλυψη όλων των αναγκών με την προϋπηρεσία και τα κοινωνικά κριτήρια, εξασφάλιση απαραίτητου εκπαιδευτικού προσωπικού για την κάλυψη όλων των λειτουργικών κενών και πρόσληψη επιπλέον αναπληρωτών για τις ανάγκες της πανδημίας. Περιορισμό των μετακινήσεων των εκπαιδευτικών σε διαφορετικά σχολεία.
  • Μείωση μαθητών ανά τμήμα, γενικά αλλά και ειδικά λόγω πανδημίας, ώστε να τηρούνται οι απαραίτητες αποστάσεις, με ανώτερο όριο τους 15 μαθητές και εξασφάλιση επιπρόσθετων σχολικών αιθουσών σε όλη την επικράτεια με όλους τους τρόπους.
  • Διασφάλιση των κατάλληλων και επαρκών υποδομών υγιεινής στα σχολεία (π.χ. τουαλέτες, βρύσες)
  • Προσλήψεις μόνιμου προσωπικού καθαριότητας στις σχολικές μονάδες.
  • Γενναία αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης για την εκπαίδευση. Έκτακτη οικονομική επιχορήγηση στις σχολικές επιτροπές για τις ανάγκες αντιμετώπισης της πανδημίας.
  • Χορήγηση δωρεάν μασκών σε καθημερινή βάση σε μαθητές και εκπαιδευτικούς.
  • Διενέργεια δωρεάν τεστ σε όλους τους εκπαιδευτικούς και επαναλαμβανόμενα δειγματοληπτικά τεστ για το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας.
  • Δωρεάν εξασφάλιση του απαραίτητου υλικοτεχνικού εξοπλισμού για σχολεία, εκπαιδευτικούς και μαθητές.
  • Στελέχωση των σχολείων με προσλήψεις ειδικού προσωπικού (ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς κλπ.) για τη στήριξη εκπαιδευτικών και μαθητών.
  • Κατάργηση κάθε νομοθετικής διάταξης που επιτρέπει κάμερα στα σχολεία και on-line μετάδοση των μαθημάτων.
  • Επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών, σύμφωνα με τις θέσεις της ΟΛΜΕ, και έγκαιρη ενημέρωση εκπαιδευτικών, γονέων και μαθητών από υγειονομικά κλιμάκια λόγω πανδημίας.
  • Κατάργηση των νόμων Κεραμέως (4692/20, 4713/20), που ρυθμίζουντην ισοτιμία επαγγελματικών δικαιωμάτων ιδιωτικών κολλεγίων και ΑΕΙ και τα νέα ωρολόγια προγράμματα σε γυμνάσιο και ΓΕΛ.
  • Αποκατάσταση των απωλειών σε μισθούς και συντάξεις, μείωση ορίων συνταξιοδότησης και επιστροφή στο προ του 2013 ωράριο, σύμφωνα με τις θέσεις του κλάδου.

Τα προβλήματα δυσλειτουργίας που σημειώθηκαν την πρώτη μέρα λειτουργίας των σχολείων δεν οφείλονται μόνο στην αλαζονική ανικανότητα της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου, αλλά ευρύτερα στο κυβερνητικό σχεδιασμό, που αντιμετωπίζει τα προβλήματα ως ευκαιρίες επικοινωνιακής πολιτικής και αντιδραστικών μεταρρυθμίσεων.

Πρέπει, έστω και τώρα, να αραιωθούν τα πολυπληθή τμήματα. Κάθε ύποπτο κρούσμα σε σχολείο πρέπει να ελέγχεται αμέσως και να λαμβάνονται τα απαραίτητα μέτρα, σύμφωνα με την ιατρική και παιδαγωγική δεοντολογία. Υποστηρίζουμε το αίτημα του Ιατρικού Συλλόγου Μαγνησίας για ενίσχυση των υγειονομικών υπηρεσιών και ειδικότερα τον εφοδιασμό του Νοσοκομείου Βόλου με μοριακό αναλυτή εξετάσεων για τον κορωνοϊό. Υποστηρίζουμε και καλούμε όλους τους συναδέλφους να παλέψουμε ενωτικά για την υλοποίηση των θέσεων του κλάδου όπως διαμορφώθηκαν στην πρόσφατη συνέλευση προέδρων της ΟΛΜΕ.

Με την ελπίδα να μην επιτρέψουμε η δική μας άγνοια, υποχωρητικότητα ή/και αδιαφορία να γίνουν το έδαφος πάνω στο οποίο θα βλαστήσει η σχεδιαζόμενη υπονόμευση της δημόσιας παιδείας, ευχόμαστε σε όλες τις συναδέλφισσες και τους συναδέλφους μία δημιουργική και όσο το δυνατόν ασφαλή σχολική χρονιά.